Francesca Cirulli, Istituto Superiore di Sanità - Roma

Data dell'evento: dal 24/01/2020 al 01/01/1970
seminars2020
Friday, January 24 - h 1:30 p.m.
Seminars Room, NICO
Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi
Regione Gonzole 10, Orbassano (TO)

Francesca Cirulli, Ph.D.
Center for Behavioral Sciences and Mental Health
Istituto Superiore di Sanità, Roma

Healthspan vs longevity:
translating research from animal models to promote healthy ageing in humans

The field of ageing has been shifting its attention from extending longevity (lifespan) to promoting healthy ageing (healthspan). The presentation will address the current lack of a clear definition of health in old age and the need to operationalize the features of healthspan, so that it can be measured and acted upon.

Examples from animal models of healthy aging will be used to address the meaning of the term “healthspan” and the underlying pathways and biomarkers. Sex and gender differences are consistently found in preclinical and clinical studies and the “frailty paradox” (greater longevity in females in the face of more marked physical signs of ageing) discussed in terms of personalized strategies of intervention.

Research on this topic can ultimately inform the development of appropriate interventions targeting nutrition, exercise, and, more in general, lifestyles in the elderly.

Host: Alessandro Vercelli

14 febbraio 2020

NICO Progress Report

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì in sala Seminari.

27 febbraio 2020

GLIAL CELLS-NEURON CROSSTALK IN CNS HEALTH AND DISEASE

University of Turin, Italy
The Workshop is aimed at PhD students and young Postdocs with the goal to promote a thorough understanding of the functions of glial cells in health and disease. The program includes lectures on the newest conceptual advancements and methodological approaches in the study of glial cells in synaptic functions, development and CNS diseases.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

10 giugno 2019