Fisiopatologia delle cellule staminali cerebrali

Contacts:

Tel +39 11 670 6632
Fax +39 11 670 9138
e-mail: roberta.parolisi@unito.it

Born in Turin on 23.01.1985 Italian.

Education
February 15, 2016
PhD Dissertation. Thesis on ““Postnatal and Adult Neurogenesis in Dolphins”. Doctoral School in Veterinary Sciences for Animal Health and Food Safety, Department of Veterinary Sciences, University of Turin.

January 2012 - February 2016
Four years PhD position at Doctoral School in “Life and Health Sciences”, Doctoral School in Veterinary Sciences for Animal Health and Food Safety. Supervisor Prof. Luca Bonfanti, Department of Veterinary

December 16, 2010
Master degree in Medical Biotechnology (9/S) with 110/110 and dignity of print, at the Faculty of Pharmaceutical, Veterinary and Medical Biotechnologies, University of Turin. Thesis on “Role in the neuronal process of amyloidosis in the hippocampus of a mouse model of Alzheimer's disease”, under the supervision of Prof. Filippo Tempia, Department of Neuroscience, University of Turin.

2008-2010
Faculty of Pharmaceutical, Veterinary and Medical Biotechnologies, University of Turin - Master course in Medical Biotechnology.

Current and former positions
January 2016 – present
PostDoc position, Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO), University of Turin (Italy). PI: Dr. Annalisa Buffo.

June 2016 - October 2016
Research stay (during the PhD) in the laboratory of Comparative Neurobiology. PI: Prof. Jose Manuel Garcia Verdugo, Full Professor of Cell Biology, University of Valencia (Spain).

January 2012 - February 2016
PhD training under the supervision of prof. Luca Bonfanti at the Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO), University of Turin (Italy).

February 2011 - December 2011
Fellowship as graduate student at the Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO), University of Turin (Italy). PI: Dr. Annalisa Buffo.

April 2007 - December 2010
Internship as undergraduate student at the Laboratory of Neurophysiology, Neuroscience Department, University of Turin (Italy). PI: Prof. Filippo Tempia.

Main research interest and expertise
During these last years of research activity, I exploited my expertise in electron microscopy and high-resolution analyses to examine oligodendrocyte and microglia activity and their pro-regenerative capacity in response to myelin damage.

My personal skills:
- Electron and Confocal Microscopy;
- Transgenic mouse lines, fate-mapping analysis, mouse models of demyelination and neurodegenerative diseases, stereotaxic surgery
- Histological techniques (perfusion, tissue fixation, cryostat and vibratome sectioning, immunohistochemistry and immunofluorescence)
- Neuronal and glial cell cultures
- Molecular biology (qRT-PCR, genotyping)
- Behaviour tests (rotarod/fixed bar tests and EE)

Role in research
Responsible of electron microscopy investigations and surgical procedures, expert in microglia-oligodendrocyte crosstalk and myelin ultrastructure

Fondazione Umberto Veronesi premia 3 ricercatrici del NICO

Ci sono 3 ricercatrici del NICO tra i 138 ricercatrici e ricercatori di università e centri di ricerca italiani e stranieri premiati da Fondazione Umberto Veronesi oggi, 12 maggio, nell’Aula Magna dell’Università Statale di Milano. Chiara La Rosa, Marilena Marraudino e Roberta Parolisi sono tra gli 8 vincitori del bando pubblico per il finanziamento di una borsa di ricerca annuale che svilupperanno il loro progetto all'Università di Torino.

12 Maggio 2022

L'eredità nascosta delle cellule: nuova luce sui progenitori degli oligodendrociti

Chiarita la relazione fra l’eterogeneità di queste cellule del Sistema Nervoso Centrale e la loro risposta al danno al DNA, responsabile dell’invecchiamento delle cellule e coinvolto in molte patologie che colpiscono il cervello. Lo studio - guidato dalla prof.ssa Enrica Boda del NICO Università di Torino - pubblicato sulla prestigiosa rivista Nature Communication.

5 Maggio 2022

Polveri sottili e Sclerosi multipla: dimostrato l’effetto su neuroinfiammazione e riparazione della mielina

Grazie a un progetto pilota finanziato da AISM e la sua Fondazione FISM - Fondazione Italiana Sclerosi Multipla, le nostre ricercatrici hanno chiarito per la prima volta che l’esposizione al PM ha effetti negativi sulle capacità rigenerative del tessuto nervoso, e in particolare della mielina, il rivestimento degli assoni che – se danneggiato, come avviene nella SM – compromette la trasmissione delle informazioni fra i neuroni. Su Neurochemistry International i risultati dello studio su un modello animale guidato da Enrica Boda del gruppo di ricerca NICO di Fisiopatologia delle Cellule Staminali Cerebrali.

10 Marzo 2021

Microvescicole: un nuovo meccanismo alla base delle alterazioni sinaptiche indotte dall'infiammazione

Su Acta Neuropathologica i risultati dello studio condotto dal gruppo di ricerca guidato da Annalisa Buffo.

8 Aprile 2018

Capire la plasticità cerebrale studiando il delfino

Abbiamo studiato la regione cerebrale che genera nuovi neuroni destinati al bulbo olfattivo nei delfini neonati e adulti, sapendo che questi mammiferi non hanno olfatto. La regione esiste, ma non produce neuroni (fenomeno mai osservato in altre specie animali). Lo studio risolve quindi un dubbio sull’evoluzione di questo tipo di plasticità.
>> guarda il servizio su TGR Leonardo