Enrico Alleva - Istituto Superiore di Sanità, Università La Sapienza, Roma

seminars_2016

Martedì, 18 ottobre - ore 14:00
Sala Seminari, NICO

NGF and neuro-behavioural plasticity: coping with stress in mice, rats and parachutists

Prof. Enrico Alleva
Direttore del Dipartimento di Biologia cellulare e Neuroscienze - Istituto Superiore di Sanità, Roma
Professore Associato di Etologia all'Università La Sapienza di Roma

Since its first characterisation in the early fifties, the role of the polypeptidic protein NGF in controlling behaviour remained elusive. Ethological data on lab mice helped understanding its role at the brain and behavioural level, leading to the awarding of the Nobel Prize (1986) to neurobiologist Rita Levi-Montalcini. NGF function in subtly controlling dominance\subordination of mice (and adrenal gland size and morphology), and in a variety of social anxiety contexts of mammals has been described since then.

Further studies carried out on humans, showed that NGF is released in the bloodstream of parachutists at their first skydiving experience and among other cases in the case of ranking high on the Passionate Love Scale (amour fou). On-going epigenetic studies on adult NGF methylation upon early social experience in mice will be presented. In them, males reared since birth in 3-mother litters (a model mimicking the condition of communal nesting occurring in wild mice in nature) both display a more sophisticated competence in aggressive, territorial-type behavioural patterns and showed changed DNA epigenetics compared to mice reared in isolated clutches.

These considerations about the role exerted by the cooperation of behavioural and  social neurobiological\physiological factors in structuring the dominant vs subordinate phenotypes may well apply to human conditions, when a context of uncertainty needs an adaptive coping responding.

Ospite: Alessandro Vercelli

29 novembre 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

15 novembre 2019

XXIX CONVEGNO GISN - Bari 2019

Il 16 e 17 novembre è in programma all'Università di Bari ‘Aldo Moro’ il 29° Convegno nazionale della G.I.S.N., l'associazione scientifica rivolta agli studiosi della morfologia del sistema nervoso.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Incoraggiare i giovani ricercatori dei laboratori in tutta Italia a incontrarsi, connettersi, collaborare e condividere uno spazio dove possano scambiare conoscenze e idee, stabilendo così collaborazioni tra gruppi. Torna per il secondo anno, con lo stesso l'obiettivo, l'appuntamento con Brainstorming Research Assembly for Young Neuroscientists - che ha ottenuto tra gli altri il patrocinio del NICO.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019