Francesco Bifari, BIOMETRA Università di Milano

Data dell'evento: 14/03/2019
seminars_2019

Thursday, March 14th - h 2:00 p.m.
Seminars Room, NICO

Francesco Bifari
BIOMETRA - Università di Milano

Meninges are a reservoir for new functional cortical neurons.

Whether new neurons are added in the postnatal cerebral cortex is still debated.

We have found that meninges contain a rare neurogenic cell population that gives rise to cortical neurons early after birth in the murine brain in vivo. Using multiple lineage tracing approaches, we have shown that most of the meninges-derived neurons belonged to the PDGFRß-lineage. Single cell transcriptomic analysis identified a PDGFRß+ meningeal cell population with distinct transcriptome signatures characteristic of (i) neurogenic radial glia-like cells (resembling neural stem cells in the SVZ), (ii) neuronal cells, and (iii) a cell type with an intermediate phenotype, possibly representing radial glia-like meningeal cells differentiating to neuronal cells.

Birth-dating experiments revealed that these neurogenic meningeal cells are generated during embryonic development between E13.5 and E16.5. The embryonically derived meningeal progenitors remain largely quiescent, and in the first days after birth, they migrate to the cortex and differentiate to cortical neurons, without further proliferation. The resulting neurons are electrically functional and integrated into local microcircuits.

These findings broaden the concept of brain plasticity since they indicate that quiescent embryonically-born neural progenitors may contribute to add new functional neurons to the postnatal cortex. Meningeal-resident neural precursors represent a new potential therapeutic target for neurodegenerative diseases.

Host: Luca Bonfanti

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Fino al 31 luglio è possibile sottomettere gli abstract per la seconda conferenza annuale dei giovani neuroscienziati, in programma a Milano dal 14 al 16 novembre 2019.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019