Ludovic Telley - University of Lausanne, Switzerland

Data dell'evento: 19/09/2019

seminars_2019
DOTT NEUROSCIENZE
Thursday, September 19th - h 12:00 a.m.
Seminars Room, NICO
Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi
Regione Gonzole 10, Orbassano (TO)

Ludovic Telley
Assistant Professeur, Department of Fundamental Neuroscience
Faculty of Biology and Medicine - University of Lausanne, Switzerland

Genetic aspects of the temporal patterning of cortical neurogenesis

During corticogenesis, distinct subtypes of neurons are sequentially born from ventricular zone progenitors. How these cells are molecularly temporally patterned is unknown. Here, we use high temporal resolution single-cell RNA sequencing to lineage-trace the molecular identities of successive generations of apical progenitors (APs) and their daughter neurons in mouse embryos.

We identify a core set of evolutionarily-conserved, temporally-patterned genes, which drive APs from internally-driven to more exteroceptive states, and reveal that the polycomb repressor complex PRC2 epigenetically regulates AP temporal progression. Embryonic age-dependent AP molecular states are transmitted to their progeny as successive ground states, onto which essentially conserved early post-mitotic differentiation programs are applied, and complemented by later occurring environment-dependent signals.
Thus, epigenetically-regulated temporal molecular birthmarks present in progenitors act in their post-mitotic progeny to seed adult neuronal diversity.

Host: Valentina Cerrato

20 settembre 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Incoraggiare i giovani ricercatori dei laboratori in tutta Italia a incontrarsi, connettersi, collaborare e condividere uno spazio dove possano scambiare conoscenze e idee, stabilendo così collaborazioni tra gruppi. Torna per il secondo anno, con lo stesso l'obiettivo, l'appuntamento con Brainstorming Research Assembly for Young Neuroscientists - che ha ottenuto tra gli altri il patrocinio del NICO.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019