Ferdinando Fiumara, University of Turin

Seminars Room, NICO

Ferdinando Fiumara, MD, PhD
Department of Neuroscience “Rita Levi Montalcini”, University of Turin

Physiological and pathological roles of homopolymeric amino acid repeats

Homopolymeric amino acid repeats (AARs) like polyglutamine (polyQ) and polyalanine (polyA) are physiologically present in several proteins, and their expansion owing to genetic mutations causes neurodegenerative and developmental disorders such as Huntington disease and cleidocranial dysplasia. These repetitive sequences have long been held as unstructured spacers, prone to misfolding and aggregation in their expanded form, but their physiological and pathological structures are only partially understood.

Our recent work indicates that polyQ, polyA, and other repeats can form supersecondary coiled coil structures regulating their physiological functions and triggering aggregation and toxicity in polyQ and polyA expansion diseases.

Host: Filippo Tempia

30 marzo 2020
10 aprile 2020

Technical Report NICO

Un appuntamento per far conoscere potenzialità e modalità d'uso degli strumenti acquisiti recentemente dal NICO e favorire le collaborazioni fra i gruppi.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

10 giugno 2019