Ferdinando Fiumara, University of Turin

Seminars Room, NICO

Ferdinando Fiumara, MD, PhD
Department of Neuroscience “Rita Levi Montalcini”, University of Turin

Physiological and pathological roles of homopolymeric amino acid repeats

Homopolymeric amino acid repeats (AARs) like polyglutamine (polyQ) and polyalanine (polyA) are physiologically present in several proteins, and their expansion owing to genetic mutations causes neurodegenerative and developmental disorders such as Huntington disease and cleidocranial dysplasia. These repetitive sequences have long been held as unstructured spacers, prone to misfolding and aggregation in their expanded form, but their physiological and pathological structures are only partially understood.

Our recent work indicates that polyQ, polyA, and other repeats can form supersecondary coiled coil structures regulating their physiological functions and triggering aggregation and toxicity in polyQ and polyA expansion diseases.

Host: Filippo Tempia

21 gennaio 2022
06 aprile 2022

94° Congresso SIBS - Società Italiana di Biologia Sperimentale Torino, 6 - 9 aprile 2022

Ambiente e salute, oncologia, invecchiamento sano e attivo. Ma anche Antropologia, Biologia degli ambienti acquatici e Intelligenza artificiale. Sono solo alcuni dei temi protagonisti del 94° Congresso SIBS - Società Italiana di Biologia Sperimentale - ospitato a Torino dal 6 al 9 aprile 2022 e organizzato da Marina Boido e Corrado Calì, NICO e Dipartimento di Neuroscienze dell'Università di Torino.