Giovanni Petri - ISI Foundation, Torino

Data dell'evento: 14/06/2019
seminars_2019

Friday, June 14th - h 2:00 p.m.
Seminars Room, NICO
Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi
Regione Gonzole 10, Orbassano (TO)

Giovanni Petri - ISI Foundation, Torino

Brain functional shapes: how topology characterizes healthy and altered brain function

Topology, one of the oldest branches of mathematics, captures the concept of shape for spaces of arbitrary type and dimension. This allows to adopt some of its concepts to characterize and compare how the brain activity evolves and restructures itself.

In the talk, I will briefly introduce two topological techniques, persistent homology and Mapper, to illustrate what novel insights these new descriptive paradigms yield for the analysis of how the brain works at the functional, structural and genetic level.

As case studies, I will show how psychedelic drugs alter the shape of the landscape of brain activity leading to a radical reorganization of the hierarchies of functional circuits. I will also compare these results with those obtained in treated and untreated bipolar subjects, and during simple mental imagery experiments. Finally, using brain gene expression data, I will briefly describe recent work on the construction of a topological genetic skeleton highlighting differences in structure and function of different genetic pathways within the brain.

Host: Ferdinando Di Cunto

21 giugno 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Fino al 31 luglio è possibile sottomettere gli abstract per la seconda conferenza annuale dei giovani neuroscienziati, in programma a Milano dal 14 al 16 novembre 2019.

SCOPERTE NELL’IPOTALAMO LE TRACCE DELLA MEMORIA

Lo studio pubblicato su Neuron scalfisce il dogma che colloca principalmente nell’ippocampo la formazione dei ricordi.
È possibile attivare o bloccare l’espressione della paura controllando selettivamente i neuroni ipotalamici che producono ossitocina. La scoperta di un team di ricerca europeo, rappresentato in Italia da noi del NICO – Università di Torino. Comprendere i circuiti nervosi che sottendono la memoria della paura può aiutare nel trattamento di disordini psichiatrici come l’ansia, in cui la paura si trasforma da risorsa per la sopravvivenza a fenomeno patologico.

10 giugno 2019