Michele Simonato, University of Ferrara

Data dell'evento: 16/03/2017
seminars_2017

Thursday, 16th March - h 11:30 a.m.
 Seminars Room, NICO

Meta-analysis of microRNAs dysregulated in the hippocampal dentate gyrus of animal models of epilepsy

Michele Simonato, MD, PhD
University of Ferrara – Department of Medical Sciences – Section of Pharmacology - Ferrara
Sant'Anna Hospital – Clinical Pharmacology Unit - Ferrara
University Vita-Salute San Raffaele - Division of Neuroscience – Milano

The identification of biomarkers of the transformation of normal to epileptic tissue would help to stratify patients at risk of epilepsy following brain injury, and inform new treatment strategies. MicroRNAs (miRNAs) are an attractive option in this direction. We performed miRNA microarrays on laser-microdissected hippocampal granule cell layer and on plasma, at different time points in the development of pilocarpine-induced epilepsy in the rat. This study suggests a role for miRNAs in the development of epilepsy (epileptogenesis).

However, individual studies are underpowered to detect the full spectrum of miRNA changes associated with epilepsy. Therefore, we undertook a meta-analysis of changes in miRNA expression in the hippocampal dentate gyrus following an epileptogenic insult in three experimental models of acquired epilepsy. This further study identified new miRNAs associated with epileptogenesis and epilepsy, highlighting the utility of meta-analysis in maximizing value from existing animal model data.

Host: Alessandro Vercelli

29 novembre 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

15 novembre 2019

XXIX CONVEGNO GISN - Bari 2019

Il 16 e 17 novembre è in programma all'Università di Bari ‘Aldo Moro’ il 29° Convegno nazionale della G.I.S.N., l'associazione scientifica rivolta agli studiosi della morfologia del sistema nervoso.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Incoraggiare i giovani ricercatori dei laboratori in tutta Italia a incontrarsi, connettersi, collaborare e condividere uno spazio dove possano scambiare conoscenze e idee, stabilendo così collaborazioni tra gruppi. Torna per il secondo anno, con lo stesso l'obiettivo, l'appuntamento con Brainstorming Research Assembly for Young Neuroscientists - che ha ottenuto tra gli altri il patrocinio del NICO.

Paziente tetraplegico operato al CTO di Torino torna a usare le mani

Una notizia che abbiamo letto tutti di recente sui giornali. Noi del NICO abbiamo la fortuna di collaborare da anni con il dott. Bruno Battiston e il prof. Diego Garbossa - i chirurghi che hanno svolto l'operazione - e ci siamo fatti spiegare bene in cosa consiste l’intervento, quale era la situazione del paziente e quali saranno i possibili risultati.
Tutto questo al di là delle semplificazioni e dei titoli roboanti dei giornali, comprensibilmente utilizzati per attirare l’attenzione dei lettori.

11 giugno 2019