Ferdinando Rossi Lectures on Neuroscience 2019

09/01/2019
Ferdinando Rossi Lectures on Neuroscience 2019

loghi fr

A cinque anni dalla sua scomparsa, ricordiamo il nostro amico e collega Ferdinando parlando di ciò che amava di più: la ricerca. Lo faremo con un ospite d'eccezione, Enrico Cherubini, Direttore scientifico dell’European Brain Research Institute (EBRI) di Roma. Intervengono il nostro direttore Alessandro Vercelli, il direttore del Dipartimento di Neuroscienze Alessandro Mauro e Michele Graziadei, vice presidente della Scuola di Studi Superiori dell'Università di Torino, fondata da Ferdinando Rossi e a lui intitolata.
lectures FR_agenda

Giovedì 24 gennaio - ore 14:00
Università di Torino
Aula Magna G. Levi, Istituto di Anatomia
Corso Massimo D’Azeglio 52 - Torino
Ingresso libero fino a esaurimento dei posti disponibili

A cinque anni dalla sua scomparsa, un ricordo del neuroscienziato, docente e fondatore della SSST.

Alessandro Vercelli, Direttore scientifico del Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi - Università di Torino
Alessandro Mauro, Direttore del Dipartimento di Neuroscienze Rita Levi-Montalcini dell’Università di Torino
Michele Graziadei, Vice presidente della Scuola di Studi Superiori Ferdinando Rossi dell’Università di Torino

GABAergic synapses as possible targets of Autism Spectrum Disorders

Enrico Cherubini, Direttore scientifico dell’European Brain Research Institute (EBRI), Roma

Early in postnatal life, y-aminobutyric acid (GABA), the primary inhibitory transmitter in adulthood, excites targeted neurons by an outwardly directed flux ofchloride which results from the unbalance between thecation–chloride cotransporters NKCC1 and KCC2, involved in chloride uptake and extrusion, respectively. The depolarizing action of GABA leads to intracellular calcium rise through voltage-dependent calcium channels and/or N-methyl-D-aspartate receptors. GABA-mediated calcium signals regulate a variety of developmental processes from cell proliferation migration, differentiation, synapse maturation, and neuronal wiring. Therefore, it is not surprising that some forms of neuro-developmental disorders such as autism spectrum disorders (ASDs) are associated with alterations of GABAergic signaling and impairment of the excitatory/inhibitory balance within selective neuronal circuits.

ASDs comprise a heterogeneous group of neuro-developmental disorders, mainly of genetic origin, characterized by impaired social interactions, communications deficits, stereotyped and repetitive behaviors. In rare cases, monogenic heritable forms, associated with single mutations in genes involved in synaptic function have been identified. One of these, the R451C mutation of the gene encoding for Neuroligin3 (NLG3), has been found in patients with familial forms of ASDs. NLGs are postsynaptic adhesion molecules that interacting with their presynaptic partners neurexins ensure trans-synaptic signaling and synapse’s stability. Animals carrying this mutation (NL3R451C knock-in mice) exhibit impaired social behavior, reminiscent of those observed in ASD patients. In addition these mice present major alterations in GABAergic signaling and synaptic plasticity processes.

Atassia: scoperto il difetto cellulare responsabile di una rara malattia neurologica

Un malfunzionamento dei mitocondri, le centrali energetiche delle cellule, causa lo sviluppo della SCA28, una forma ereditaria di atassia. Dopo 10 anni di studi e grazie al sostegno di Fondazione Telethon, la scoperta del team di ricerca guidato dai proff. Alfredo Brusco e Filippo Tempia dell’Università di Torino e NICO. Lo studio pubblicato sulla prestigiosa rivista Neurobiology of Disease.

4 dicembre 2018