Progress in Neurobiology, R, Melcangi e G. Panzica

Allopregnanolone: State of the art  [link]

Roberto Cosimo Melcangi a
Gian Carlo Panzica b,c

Department of Pharmacological and Biomolecular Sciences, Section of Biomedicine and Endocrinology,
Center of Excellence on Neurodegenerative Diseases, Università degli Studi di Milano

Department of Neuroscience, Università degli Studi di Torino
Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO)

Allopregnanolone, a neuroactive steroid derived from progesterone, is synthesized within the nervous tissue, by means of specific enzymes. Contrary to progesterone and its first metabolite dihydroprogesterone, allopregnanolone is able to interact with GABA-A receptor and not with the classical progesterone receptor. This suggests that the effect of progesterone administration may be due to activation of progesterone receptor, or of GABA-A receptor, or both. However, this is rarely considered in the experimental studies.

Here we summarize and discuss the hot topics involving the actions of allopregnanolone within the nervous tissue. One major role of this neuroactive steroid is neuroprotection in case of lesion, ischemia or peripheral neuropathies (i.e., diabetes). In addition, allopregnanolone may reduce the symptoms of neurodegenerative diseases (e.g., Alzheimer, Parkinson, Niemann–Pick type C, multiple sclerosis) in animal models and now translational studies are developed for its therapeutic use. Allopregnanolone may exert a beneficial effect also in case of neuropathic pain and it is also a potential candidate for the treatment of mood and anxiety disorders.

Finally, this neuroactive steroid seems to have important physiological roles in the early differentiation of some neural circuits (in particular at hippocampal level), and to reduce stress during pregnancy. In conclusion, it appears that allopregnanolone is a key regulator of physiological functions and may have interesting therapeutic perspectives for neurodegenerative and psychiatric disorders.

21 giugno 2019

NICO Progress Report - INN Open Neuroscience Forum 2019

I nostri giovani ricercatori aggiornano i colleghi sulle loro ricerche. Appuntamento ogni due venerdì.

14 novembre 2019

BraYn 2019 - dal 14 al 16 novembre a Milano

Fino al 31 luglio è possibile sottomettere gli abstract per la seconda conferenza annuale dei giovani neuroscienziati, in programma a Milano dal 14 al 16 novembre 2019.

SCOPERTE NELL’IPOTALAMO LE TRACCE DELLA MEMORIA

Lo studio pubblicato su Neuron scalfisce il dogma che colloca principalmente nell’ippocampo la formazione dei ricordi.
È possibile attivare o bloccare l’espressione della paura controllando selettivamente i neuroni ipotalamici che producono ossitocina. La scoperta di un team di ricerca europeo, rappresentato in Italia da noi del NICO – Università di Torino. Comprendere i circuiti nervosi che sottendono la memoria della paura può aiutare nel trattamento di disordini psichiatrici come l’ansia, in cui la paura si trasforma da risorsa per la sopravvivenza a fenomeno patologico.

10 giugno 2019